Aangifte

Je dient binnen drie werkdagen na de geboorte van jullie baby aangifte te doen bij de (deel)gemeente. Over het algemeen gebeurt dit door de vader van het kind. Indien dit niet mogelijk is dient dit te worden gedaan door iemand die aanwezig was bij de geboorte. Er zijn geen kosten verbonden aan geboorte aangifte. Je hebt wel een aantal documenten nodig:

  • Geldig identiteitsbewijs van de aangever
  • Geldig identiteitsbewijs van de moeder
  • Geboortebewijs van het kind (dit krijg je in het ziekenhuis of bij een bevalling thuis van de verloskundige)
  • Eventueel trouwboekje
  • Eventueel akte van erkenning (indien jullie dit voor de geboorte geregeld hebben)
  • Eventueel akte van naamskeuze (als bij de erkenning voor de geboorte vastgelegd is welke achternaam jullie kind krijgt)
  •  

    Aangifte

    Je hebt een afspraak nodig om aangifte te doen. Je kunt hier online een afspraak inplannen of bellen met 14010.
    In zowel het Maasstad ziekenhuis als het Ikazia ziekenhuis bestaat de mogelijkheid om aangifte te doen. Dit kan alleen op maandag en donderdag tussen 09.00-12.00 en ook hiervoor heb je een afspraak nodig.