Zwangerschapsklachten

Aambeien

Door het hormoon progesteron worden vaatwanden slapper. Bij het meedrukken bij de ontlasting ontstaan ze soms. Ze kunnen erg jeuken maar zeker ook pijnlijk zijn. Je kunt ze niet altijd voorkomen maar als je er last van hebt kun je ten eerste proberen om ze naar binnen te duwen. Als je last hebt van harde ontlasting zorg er dan voor dat je veel water drinkt, meer vezels, groente en bijvoorbeeld kiwi’s eet. Mocht je veel last hebben van de aambeien kun je curanol bij ons kopen. De zalf kun je in de zwangerschap en daarna zonder probleem gebruiken. De tabletten alleen in het laatste gedeelte van de zwangerschap en het kraambed.

Afscheiding

In de zwangerschap is de doorbloeding verhoogd. Dit is ook het geval bij je vagina waardoor de slijmvliezen harder werken. Je hebt in de zwangerschap dan ook vaak meer afscheiding die soms ook erg dun kan zijn. Afscheiding hoort niet te ruiken en je vagina hoort ook geen pijn te doen of te jeuken. Als je hier veranderingen in merkt dan is het raadzaam dit bij je huisarts te laten controleren op een schimmelinfectie. Een schimmelinfectie kun je zoveel mogelijk voorkomen door het gebruik van katoenen ondergoed, zo min mogelijk inlegkruisjes te dragen en je vagina niet met zeep te wassen.

Bandenpijn

Je baarmoeder wordt op zijn plaats gehouden door banden. Door de groei van de baarmoeder komen deze banden onder druk te staan. Verderop in de zwangerschap zijn de buikspieren dusdanig uitgerekt dat deze je baarmoeder minder kunnen steunen en er dus hierbij ook meer spanning komt te staan op je banden. De pijn die hierbij ontstaat is een zeurend gevoel van de zijkanten naar de onderkant van je buik die soms doortrekt naar je liezen. Hiernaast kun je ook last hebben van een stekende pijn bij je schaambotje. Als je last hebt van bandenpijn doet een warme kruik tegen je buik vaak wonderen.

Blaasontsteking

Tijdens de zwangerschap wordt je blaas door de steeds groter wordende baarmoeder opzij geschoven. De andere ligging zorgt ervoor dat er vaker restjes urine achterblijven in je blaas. Doordat er in de urine meer voedingsstoffen aanwezig zijn ontwikkelt zich makkelijker een blaasontsteking. De kenmerken van een blaasontsteking zijn pijn in de onderbuik, vaak kleine beetjes plassen en pijn bij of na het plassen. Zorg dat je veel drinkt waarbij cranberrysap erg goed is. Als je twijfelt of je een blaasontsteking hebt, laat dan je urine bij de huisarts controleren.

Bloedend tandvlees en bloedneus

Het hormoon progesteron zorgt ervoor dat je bloedvaten wat slapper en dunner zijn. Hiernaast heb je meer bloed. Deze combinatie kan ervoor zorgen dat je makkelijk last krijgt van bloedend tandvlees of een bloedneus. Dit is onschuldig.

Bloedverlies

Vaginaal bloedverlies tijdens je zwangerschap kan veel oorzaken hebben. Dit kan een innestelingsbloeding zijn, een teken van een blaasontsteking zijn, een miskraam zijn maar kan aan het einde van de zwangerschap ook voorkomen bij het verliezen van de slijmprop. Hiernaast komt vaginaal bloedverlies ook weleens voor na de gemeenschap. Neem bij vaginaal bloedverlies altijd contact op met ons en bewaar het bloedverlies zodat wij dit eventueel kunnen beoordelen. Wij zullen aan de hand van wat vragen vast stellen wat hiermee moet gebeuren.

Brandend maagzuur

Veel vrouwen krijgen hier last van. Het hormoon progesteron zorgt ervoor dat je spieren niet zo goed meer werken en het maagklepje niet altijd meer goed sluit. Hiernaast zorgt een steeds groter wordende baarmoeder ervoor dat je maag wat omhoog geduwd wordt. Een aantal tips: zorg ervoor dat je hoofd hoger ligt tijdens het slapen, eet kleine hoeveelheden tegelijk, pas op met gekruid en vet voedsel, vla, melk of rauwe amandelen verlichten de klachten nog wel eens. Als dit niet helpt mag je altijd rennies, graviscon of antagel innemen.

Harde buiken

Dit zijn samentrekkingen van je baarmoeder, ook wel Braxton Hicks contracties genoemd. Ze kunnen spontaan ontstaan maar reactie zijn op iets wat je doet of het bewegen van de baby. Soms is het een teken van je lichaam om het wat rustiger aan te doen. Als je er vaak last van hebt na inspanning luister dan naar je lichaam en doe het rustiger aan. Een warme kruik, douche of bad zorgt voor ontspanning en doet ook hier vaak wonderen. Harde buiken zijn geen probleem zolang ze niet pijnlijk zijn of er regelmaat in komt. In dit geval dien je altijd contact met ons op te nemen.

Kuitkrampen

Door een steeds zwaarder wordende baarmoeder is de doorbloeding in je benen vaak slechter. Je spieren krijgen minder zuurstof en hierdoor kan verzuring en kuitkramp ontstaan. Hiernaast krijgen de spieren in je benen meer gewicht te dragen en raken ze soms oververmoeid. Om je doorbloeding te verbeteren kun je venadoron inmasseren. Hiernaast kun je magnesium-mineraaldrank gebruiken.

Misselijkheid

In de eerste maanden van de zwangerschap is dit een heel veel voorkomende klacht. Dit wordt veroorzaakt door de hormonen die in het begin van de zwangerschap veel aanwezig zijn. Zorg ervoor dat je vóór het opstaan al een cracker eet en sta daarna rustig op. Verdeel je andere maaltijden over de gehele dag en eet kleine beetjes in plaats van drie grote maaltijden. Mocht je erg misselijk blijven neem dat contact op met je huisarts om hier iets voor te krijgen.

Moeheid

In de eerste maanden van de zorgen de hormonen in je lichaam samen met de energie die je zwangerschap vergt voor vermoeidheid. Geef toe aan het gevoel en neem daar waar mogelijk extra rust.

Rug- en bekkenklachten

De zwangerschap zorgt ervoor dat je een andere lichaamshouding aan gaat nemen, er komt meer spanning op je rugspieren te staan doordat je baarmoeder zwaarder wordt. Dit kan resulteren in rugpijn. Hiernaast kunnen zenuwen beklemd raken wat voor veel pijn kan zorgen. Indien je veel last krijgt van rugpijn raden we je aan om contact op te nemen met de bekkenfysiotherapeut die binnen Centrum Vrouw Centraal werkzaam is. (let op: dit is niet altijd verzekerd).
Tevens zorgen de hormonen van de zwangerschap voor verweking van de banden rond je bekken. Hierdoor ontstaat iets meer ruimte in het bekken. Deze ruimte is ook nodig voor de bevalling maar kan in sommige gevallen in je zwangerschap voor pijnklachten zorgen. Zorg ervoor dat je altijd op twee benen staat en je eerst op je zij draait voordat je omhoog komt als je ligt. Indien de klachten erger worden raden we je ook hier aan om contact op te nemen met onze bekkenfysiotherapeut (let op: niet altijd verzekerd).

Spataderen

De combinatie van dunnere bloedvaten, toegenomen bloedvolume en een zwaarder wordende baarmoeder kan de druk in de vaten van je benen te groot worden waardoor spataderen ontstaan. Bevorder de bloeddoorstroming door regelmatig te bewegen. Indien je er veel last van hebt neem dan contact op met je huisarts om eventueel steunkousen te laten aanmeten.
Naast spataderen in je benen kunnen ze ook ontstaan in je schaamlippen. Dit kan zorgen voor een vermoeid en zwaar gevoel. De druk kun je verminderen door een koud kompres te gebruiken.

Verstopping

Je darmen werken minder goed door de hormonen. Hierdoor blijft de ontlasting langer in de darmen en wordt er meer vocht onttrokken. Je kunt je darmen stimuleren door veel vezelrijk voedsel te eten (volkorenbrood, groente, peulvruchten en fruit) en zorg dat je veel drinkt. Als dit allemaal geen effect heeft neem dan contact op met ons of je huisarts.

Vocht vasthouden

Door de hormonen werken de klepjes in je bloedvaten van je benen minder goed. Hiernaast zorgt de baarmoeder ervoor dat je bloeddoorstroming vanuit je benen minder goed is. Je kunt hierdoor vocht vast gaan houden in je benen. Zorg ervoor dat je veel drinkt zodat het vocht afgedreven kan worden en leg hiernaast je benen wanneer het kan iets hoger zodat je de zwaartekracht helpt.